• Wszystko o akordeonie

  • Wywiady

  • Relacje z koncertów

  • Recenzje płyt

  • Sprzęt

Polski Portal Akordeonowy

akordeon.pl

Akordeon koncertowy

 

Akordeon koncertowy – instrument profesjonalny, standard obejmujący pewną grupę akordeonów. Konstrukcje kwalifikujące modele akordeonów do grupy instrumentów koncertowych od lat ewoluują wraz z zapotrzebowaniem wykonawców i kompozytorów. Starsze instrumenty koncertowe (nawet w idealnym stanie technicznym) nie spełniające aktualnych wymogów są wykluczane stopniowo z tej grupy ustępując doskonalszym rozwiązaniom. Standard instrumentów koncertowych w przeciwieństwie do pozostałych akordeonów jest najbardziej uporządkowany. Istnieje co prawda odmienność systemów gry stosowanych w instrumentach koncertowych: B, C, Lasse Pihlajamaa Special, Bajan (różniące się od siebie rozmieszczeniem dźwięków na tastaturze) oraz system klawiszowy jednak wszystkie współczesne akordeony koncertowe muszą posiadać:

system dyszkantowy
- chóry 16', 8' , 8' , 4' z czego dwa z nich 16' i 8' mają ciemniejszą barwę tzw. cassotto
- identyczny strój chórów ósemkowych (wycofuje się rozstrojenie). Ósemka w cassotto jest ciemniejsza a zwykła ósemka jaśniejsza. Tremolo więc jest więc niezwykle subtelne, oparte na różnicy barw.
- skalę od E do g6 rozmieszczoną na pięcio-rzędowej tastaturze w instrumentach guzikowych a w klawiszowych od E do e5
- 15 regestrów dających możliwość załączenia każdej kombinacji chórowej.
- regestry podbródkowe, zwane popularnie kominami pełnią funkcję powielania wybranych kombinacji, dzięki którym grający nie musi odrywać palców od gry podczas przełączania

- manuał w lewej ręce umożliwiający grę na dwóch systemach, przełączanych konwertorem:
system melodyczny
- chóry 16' i 8' . ( stosuje się również dodatkowy chór np.16' służący wzmocnieniu głośności niskich dźwięków )
- skalę melodyczną od E do dis5 rozmieszczoną na 4 rzędowej tastaturze
- 3 regestry są dla systemu melodycznego i załączają kombinacje 16' , 16'+8' i 8'
system basowo - akordowy
- 4 chóry podstawowe (a wraz ze zdwojonymi i dodanymi nawet do siedmiu)
- 4 regestry załączające kombinacje chórowe dla systemu basowo - akordowego.
montuje się również - na pokrywie bocznej - niezależny od regestrów przełącznik wzmacniający barwę dźwięku w systemie basowo - akordowym
 

  Mimo różnorodności producenckich rozwiązań konstrukcyjnych i zastosowanych systemów gry ówczesne instrumenty koncertowe posiadają zachowaną doskonale wyważoną proporcję dźwięku. Najlepsze instrumenty brzmią doskonale w każdej dynamice i przy dowolnie załączonej kombinacji regestrów.
  Akordeony koncertowe konstruuje się ręcznie wykorzystując najlepsze dostępne technologie. Tego typu instrumenty muszą gwarantować bezawaryjność podczas wieloletniego codziennego grania przede wszystkim na scenie. Powinny się cechować ogólnie:
- niezawodnością maksymalnie zbliżoną do bezawaryjności
- trwałością gwarantującą bardzo powolne zużywanie instrumentu
- ergonomiczną budową np. gryf dyszkantowy jest odsunięty nieco od ciała
- możliwie najmniejszą wagą nie ujmującą przez to pozostałym cechom instrumentu (obecnie poniżej 15 kg)
- minimalną głośnością pracy wszystkich mechanizmów a w szczególności klawiatury / tastatury, regestrów, miecha i pasów
- odpowiednimi wymiarami dobranymi do gry na siedząco
- estetyką wyglądu nie sprawiającą, że odbiorca stanie się bardziej widzem niż słuchaczem.

 Strój w akordeonach koncertowych jest równomiernie temperowany z dźwiękiem centralnym a1 = 440 Hz na zamówienie stroi się także instrumenty do a1 = 442 Hz. Stroiki do akordeonów koncertowych wykonywane są ręcznie.
Producenci akordeonów koncertowych oferują także instrumenty dla młodych adeptów sztuki. Istnieją całe gamy dostosowanych dla dzieci i młodzieży instrumentów z nieco mniejszą skalą, rozmiarem i wagą, jednak obowiązkowo z manuałem melodycznym. Profesjonalista wybierze oczywiście instrument o opisanym na początku standardzie, by mieć możliwość wykonywania wszelkich kompozycji pisanych oryginalnie na akordeon.

Podsumowując należy podpowiedzieć czytelnikowi u kogo weryfikować aktualność standardu. Projektują go wspólnie profesjonaliści budowy instrumentów, wykonawstwa instrumentalnego i kompozycji akordeonowej a więc to do nich właśnie należy kierować pytania o cechy najnowszych akordeonów koncertowych.

 


Autor: Maksymilian Pelczarski , 7 sierpnia 2015r.