• Wszystko o akordeonie

  • Wywiady

  • Relacje z koncertów

  • Recenzje płyt

  • Sprzęt

Polski Portal Akordeonowy

akordeon.pl :) Szczęśliwego Nowego Roku 2018

Jerzy Mądrawski - Interferences

 

 

    Jerzy Mądrawski jest postacią bardzo cenioną w środowisku akordeonowym. Ma w dorobku wiele płyt (przede wszystkim z muzyką kompozytorów polskich), od 1980 r. zajmuje się również pracą pedagogiczną. Po wielu latach wspaniałej kariery wirtuozowskiej jego aktywność artystyczna rozszerzyła się intensywnie w kierunku komponowania. Płyta Interferencje jest dokumentacją dorobku kompozytorskiego Jerzego Mądrawskiego z ostatnich lat i obejmuje siedem utworów na różne składy kameralne. Tytułową interferencję można można rozumieć jako nakładanie się wielu cech stylistycznych, w wyniku którego powstaje zjawisko nowe, spójne, harmonijne. Twórczości Mądrawskiego nie sposób bowiem zaszufladkować do określonej stylistyki. Koegzystują w niej elementy tradycyjne, inspirowane folklorem, idiom wypracowany przez Astora Piazzollę oraz środki nowoczesne - wyrafinowana rytmika i niemal sonorystyczna aura brzmieniowa. Warto zwrócić uwagę także na tytuły kompozycji. Odkrywanie związanych z nimi asocjacji, stanowi intelektualną przygodę zarówno dla wykonawcy, jak i słuchacza.
   Otwierające płytę przejmujące Epitafium na skrzypce, klarnet basowy i akordeon dedykowane jest pamięci prof. Włodzimierza Lecha Puchnowskiego. Podobnie jak w tekstach na nagrobkach czy pomnikach muzyka w zamyśle twórcy ma obrazować życie i charakter zmarłego w 2014 roku nestora polskiej akordeonistyki. Nie brak w niej momentów pełnych dramatyzmu, zmienności nastrojów, odwołań do akordeonowych idiomów stylistycznych. Stanowi wspaniały muzyczny pomnik człowieka, którego zasług nie sposób przecenić.
   Metamorfozy na klarnet basowy i akordeon powstały w 2015 roku na zamówienie organizatorów konferencji poświęconej geometrii dyskursywnej w sztuce. Utwór jest znakomitym przykładem pracy motywicznej kompozytora, który z bardzo ograniczonego materiału dźwiękowego, podlegającego tytułowym przekształceniom, metamorfozom tworzy trzymającą w napięciu narrację muzyczną.
   Tempus fugit, aeternitas manet na duet akordeonowy jest kompozycją o charakterze medytacyjnym. Stanowi część Koncertowego dyptyku, który uzyskał 3 nagrodę na VII Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim w Sanoku w czerwcu 2017 roku, Zwraca uwagę wysmakowana aura brzmieniowa, która sprzyja refleksji na temat przemijania, kruchości życia doczesnego.
   Interferencje na gitarę i akordeon są dedykowane dwóm znakomitym gitarzystom związanym z Kielcami, Tomaszowi Grzybowskiemu i Wojciechowi Lipińskiemu. Muzyka Jerzego Mądrawskiego jest wysnuta z idiomu gitarowego. W utworze przeplatają się różnorodne stylistyki - muzyka tonalna, atonalna, rytmy tanga oraz elementy jazzu, które jednak tworzą
spójną całość.
   Kompozycja Album polski istnieje w dwóch wersjach instrumentalnych: na duet akordeonowy oraz trio złożone ze skrzypiec, wiolonczeli i akordeonu. Nagrany przez Macieja Frąckiewicza i Rafała Łuca Obertas urzeka lekkością, zawadiackim charakterem i wirtuozowskim polotem partii obu instrumentów.
   Kolejny utwór na duet akordeonowy, Suito chorałowa, jest tryptykiem, na który składają się: Medytacja, Preludium chorałowe, Toccata. Kompozytor zestawia śpiewność tematów chorałowych z obecną we wszystkich częściach motoryczną rytmiką. Finałowa Toccata stanowi mistrzowski przykład formy obecnej w repertuarze akordeonowym poprzez takie nazwiska twórców jak m.in. Ole Schmidt, Ernst Kŕenek, Peter Nørgård czy Andrzej Krzanowski.
   Album polski w wersji na trio prezentowany jest na płycie w całości. Na cykl składają się: Polonez, Krzesany, Kujawiak, Obertas. Kompozytor znakomicie uchwycił idiom każdego tańca. Słychać posuwistość kroku poloneza, liryzm i smutek melodyki kujawiaka, zmienność rytmiki oberka czy żywiołowość góralskich hołubców. Utwór o dość zagadkowym tytule Grid powstał w Sopocie we wrześniu 2016 roku, kilka dni po uroczystym pogrzebie Danuty Siedzikówny, ps. „Inka". Kompozytor dedykował dzieło przedstawicielce żołnierzy Wyklętych, poruszony historią jej bohaterskiego życia i tragicznej śmierci w wieku niespełna 18 lat. W tym przypadku tytułowy Grid może być rozumiany jako siatka różnorodnych powiązań sfery życia i śmierci, losów ludzi i ich wyborów.
   Monograficzna płyta Jerzego Mądrawskiego, w której występuje w podwójnej roli - jako kompozytor oraz wykonawca jest świadectwem nieprzeciętnego talentu tego wszechstronnego muzyka, jego muzycznej erudycji, wrażliwości na zjawiska kulturowe i społeczne, których odbiciem są prezentowane dzieła.

Prof. dr hab. Elżbieta Rosińska

 

 

Wykonawcy:

Jerzy Mądrawski
Maciej Frąckiewicz
Rafał Łuc
Małgorzata Skorupa
Agnieszka Tomaszewska-Jasiak
Tomasz Grzybowski
Mariusz Barszcz

 

Utwory:

1. Epitafium | Epitaph
2. Metamorfozy | Metamorphoses
3. Tempus fugit, aeternitas manet
4. Interferencje | Interferences
5. Obertas z Albumu polskiego | Obertas from Polish Album

Suita chorałowa | Choral suite
6. Medytacja | Meditation
7. Preludium chorałowe | Choral Prelude
8. Toccata

Album polski | Polish album
9. Polonez | Polonaise
10. Krzesany | Krzesany
11. Kujawiak | Kouiaviak
12. Obertas | Obertas
13. Grid



Informacje o płycie:

Płyta została zrealizowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Nagranie zrealizowano w Filharmonii Świętokrzyskiej i w studio nagrań Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, 9 i 11 lutego 2017 r.
Krzysztof Sztekmiler - reżyseria nagrania, mastering
Kamila Błaszkiewicz, Łukas Tomaszewski, Bartosz Maz, Andrzej Siarkiewicz - zdjęcia
Elżbieta Rosińska, Monika Mądrawska - tłumaczenie
Kamila Błaszkiewicz - projekt graficzny, skład
wydawca - DUX Recording Producers, indeks DUX 1424

 


 Publikacja: Maksymilian Pelczarski , 22 stycznia 2018