• Wszystko o akordeonie

  • Wywiady

  • Relacje z koncertów

  • Recenzje płyt

  • Sprzęt

Polski Portal Akordeonowy

akordeon.pl

 Rozmowa z Maciejem Zimką

 

Maciej Zimka, fenomenalny krakowski akordeonista, bardzo blisko związany z Krakowskim Festiwalem Akordeonowym, w rozmowie z Mateuszem Dońcem podzielił się z nami swoimi artystycznymi planami, a także opowiedział m.in. niezwykłości Koncertu Prawykonań.

 

Maciej Zimka (fot. Visual Creations - Adam Golec) 

 


Panie Macieju, na wstępie chciałbym zapytać o początku Pana pracy przy Festiwalu, które sięgają 2011 roku, czyli pierwszej edycji. Jakie były kulisy powstania pierwszego Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego?

Główną pomysłodawczynią festiwalu jest Bożena Boba-Dyga. To właśnie Bożena postanowiła zrealizować wydarzenie, nie poprzestając na pomyśle - jak to często bywa. Należy podkreślić, że główną inspiracją do podjęcia działań było bardzo bogate krakowskie środowisko akordeonowe, prężnie działające na terenie Polski jak i poza jej granicami. Jeżeli chodzi o kulisy, to początki nie były łatwe. Pierwszy festiwal odbył się w formule dwudniowej, właściwie bez zewnętrznego finansowania. To pierwsze wydarzenie pomogło jednak stworzyć podstawy do bardzo dużego, ciekawego festiwalu, w którym prezentowane są różne gatunki muzyczne.

 

 

Która edycja do tej pory była według Pana najciekawsza?

Ciężko powiedzieć. Wszystkie edycje zawierały w sobie ciekawe projekty, wydarzenia, gościły ciekawych artystów. Myślę, że nie jestem w stanie wskazać ulubionej edycji wydarzenia. Natomiast to właśnie V KFA wydaje się bardzo ciekawy, zwłaszcza pod kątem programu koncertu prawykonań.

 

 

Maciej Zimka podczas uroczystego otwarcia IV Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego (fot. Marta Mazurkiewicz-Stefańczyk)

 

Z akordeonem HESS widocznym powyżej wiąże się bardzo ciekawa historia. Ten zabytkowy akordeon dostała od rodziny pani Agata Wojtkiewicz. To żona Marcina Wojtkiewicza - społecznego ambasadora Rodzinnego Domu Dziecka "Mały Książę" w Krakowie. Pan Marcin wpadł na pomysł, by sprzedać akordeon na aukcji, a pieniądze przekazać na dom dziecka. 

 

Pan Marcin postanowił zbudować historię akordeonu, by nabrał on na wartości. Wymyślił, żeby zagrali na niej wszyscy znani akordeoniści. Festiwal był idealną okazją do realizacji tego pomysłu. Na akordeonie zagrali m.in. Maciej Frąckiewicz, Wiesław Ochwat, Maciej Zimka - zasadniczo wszyscy, którzy w tamtej edycji brali udział. W zasadzie kilka dźwięków na akordeonie zagrali nie tylko akordeoniści, ale również m.in. kompozytorka Marzena Majcher, czy klarnecista Piotr Lato.

 

Licytacja tego instrumentu jeszcze się nie odbyła, więc można nadal budować jego historię. 

 

Bardzo dużo dobrego słyszę o koncertach prawykonań. Jak Pani myśli, co jest w nich szczególnie niezwykłego?

Z pewnością naturalna ciekawość "nowego", tendencji i kierunków ku jakim zmierza nowa, szczególnie polska literatura akordeonowa. Pierwszy koncert prawykonań odbył się w 2013 roku i od tej pory prawykonano wiele nowych kompozycji z udziałem akordeonu, w tym napisanych specjalnie na zamówienie koncertu. Wśród kompozytorów, których utwory prawykonano znaleźli się m.in. Zbigniew Bargielski, Maciej Jabłoński, Zygmunt Krauze, Michał Papara czy Szymon Strzelec. Myślę, że głównym atutem koncertu jest pluralizm - prezentujemy wiele różnych gatunków, stylów. Koncert jest zawsze niezwykle zróżnicowany pod względem programowym. W tym roku zapowiada się niezwykle ciekawie - a co do szczegółów zapraszam na stronę internetową Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego.

 

 

Pan również komponuje, nie tylko na akordeon solo. Na jakie instrumentarium najprzyjemniej się Panu tworzy muzykę?

Nie ma określonego instrumentarium, które preferuje. Każde zestawienie instrumentów wymaga od kompozytora pracy i uwagi. Najważniejsze dla mnie są pomysł i forma.

 

 

Rozumiem, ze teraz, na finiszu przygotowań do festiwalu wszystkie Pana myśli i działania są skupione na organizacji. Jakie ma Pan plany artystyczne po festiwalu?

W zasadzie to wszystko jest bardziej skomplikowane. Właśnie zakończyłem realizację festiwalu "Muzyka w Zabytkach" , w którym pełniłem funkcje dyrektora artystycznego. Wykonałem również kilka różnych koncertów zarówno na żywo, jak i online. Tak więc myśli krążą nie tylko wokół naszego głównego wydarzenia, ale również wokół życia artystycznego. Oczywiście teraz skupiam się głównie na festiwalu - ale również na przyszłych projektach. Na pewno chce rozwijać działalność duetu z mezzosopranistką Magdaleną Kulig, z którą mam zaplanowane kolejne projekty. Podobne plany koncertowe mam z Wieśkiem Ochwatem (akordeon) oraz Piotrem Lato (klarnet). Mam nadzieję, że po zakończeniu czasu epidemii będę mógł też zrealizować projekty zaplanowane na 2020, które się nie odbyły.

 

Maciej Zimka i Wiesław Ochwat w Studio S2 Polskiego Radia

 


Wywiad przeprowadził: Mateusz Doniec

Zdjęcia: facebook.com