• Wszystko o akordeonie

  • Wywiady

  • Relacje z koncertów

  • Recenzje płyt

  • Sprzęt

Polski Portal Akordeonowy

akordeon.pl

W przeddzień Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego rozmawialiśmy z Grzegorzem Palusem

 

 

Grzegorz Palus (fot. Zofia Go Raj)

 

Grzegorz Palus to postać, której w środowisku akordeonistów nie trzeba nikomu przedstawiać. Znakomity muzyk, jeden z najbardziej wyróżniających się polskich akordeonistów młodego pokolenia, doktor sztuk muzycznych. Jest pedagogiem klasy akordeonu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Regularnie koncertuje na całym świecie, jest laureatem wielu prestiżowych nagród. Jednym z najbardziej znanych i cenionych projektów, które tworzy jest duo akordeonowe Accosphere.

 

W rozmowie z Mateuszem Dońcem w przeddzień Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego pan Grzegorz opowiedział m.in. o swojej płycie "Accordion Anatomy. Mogens Ellegaard in memoriam", nadchodzących festiwalowych występach, a także planach na przyszłość. 

 

Podczas tegorocznej edycji Festiwalu wystąpi Pan na trzech koncertach. Który według Pana zapowiada się najciekawiej?

Będę miał przyjemność wystąpić zarówno w duecie akordeonowym - duoAccosphere, jak i w ramach współpracy duetu z organistą Wacławem Golonką oraz Krakowskim Triem Stroikowym. Dwukrotnie wystąpię również w zespole New Accordion Quintet. Wszystkie występy związane są z prawykonaniami nowych utworów. Program całego festiwalu jest niezwykle ciekawy, stąd trudno jednoznacznie wybrać najciekawsze wydarzenie. Z mojej perspektywy szczególnie interesujący jest dzień trzeci festiwalu, czyli Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych, którego program w tym roku jest bardzo bogaty i zróżnicowany. 

 

Grzegorz Palus prowadzący warsztaty akordeonowe podczas KFA

 

 

Festiwal zbliża się coraz większymi krokami, a ja rozmawiam o nim z wieloma krakowskimi akordeonistami. Wszyscy Państwo do najciekawszych wydarzeń zaliczacie Koncert Prawykonań. Co Pana zdaniem ma na to największy wpływ?

Myślę że Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowy jako impreza organizowana cyklicznie nie ma sobie równych nawet na arenie międzynarodowej. Propagowanie nowej literatury, współpraca z kompozytorami jest niezwykle ważnym obszarem działalności akordeonistów. Musimy pamiętać, że z punktu widzenia „metryki” naszego instrumentu jesteśmy cały czas na etapie raczkowania, względem instrumentów o wielowiekowej tradycji z bogatym zbiorem literatury. KFA daje bardzo ważny impuls do rozwoju nowej muzyki akordeonowej. Stawarza zarówno okazję do prawykonań nowych utworów,  jak i jest też bezpośrednim impulsem dzięki którym one powstają. Wartym uwagi jest fakt, że prawykonania nowych utworów mają miejsce nie tylko podczas specjalnie dedykowanemu temu zagadnieniu Koncertu Prawykonań Akordeonowych, lecz także pojawiają w programach innych festiwalowych wydarzeń. Powoli staje się to już prawdziwą tradycją i kolejnym znakiem rozpoznawczym krakowskiego festiwalu.

 

 

Bardzo dużo mówi się o płycie "Accordion Anatomy. Mogens Ellegaard in memoriam". Czy może przybliżyć Pan kulisy jej powstawania?

Płyta „Accordion Anatomy” jest wyrazem moich zainteresowań skandynawską literaturą akordeonową. Pojawiły się one już wiele lat temu, czego efektem był m.in. wyjazd na studia magisterskie do The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze, gdzie miałem okazję pracować pod kierunkiem prof. Geira Draugsvolla, będącego jednym z ostatnich absolwentów Mogensa Ellegaarda. Pobyt w Kopenhadze, gdzie mogłem bezpośrednio obserwować echa działalności tego duńskiego artysty oraz obcować ze skandynawską kulturą,  jeszcze bardziej wzbudził moje fascynacje tym nurtem literatury akordeonowej. W kolejnych latach zaowocowało to powstaniem mojej pracy doktorskiej poświęconej działalności Ellegaarda oraz literaturze akordeonowej powstałej z jego inicjatywy. Album „Accordion Anatomy” jest właśnie częścią tej pracy. Ukazuje on najbardziej reprezentatywne w moim odczuciu utwory kompozytorów skandynawskich drugiej połowy XX wieku, które miały fundamentalny wpływ na rozwój światowej akordeonistyki. Swój wybór oparłem na twórczości takich kompozytorów jak: Arne Nordheim, Torbjörn Lundquist, Per Nørgård, Vagn Holmboe oraz Ole Schmidt. Są to zarówno utwory solowe, jak i kameralne, które miałem przyjemność nagrać wraz z kwartetem smyczkowym Airis String Quartet oraz w duecie akordeonowym duoAccosphere. Swego rodzaju wyjątkowym doświadczeniem było także nagranie utworu z towarzyszeniem taśmy, w której materiale brzmieniowym zawarte są nagrania autorstwa samego Mogensa Ellegaarda. Mowa oczywiście o legendarnym już utworze Dinosauros - Arne Nordheima.

 

 


Jest Pan niezwykle wszechstronnym Artystą i w Pana repertuarze są różnorodne gatunki. Jaka muzyka jest jednak najbliższa Pana sercu?

Koncentruje się wyłącznie na wykonywaniu muzyki poważnej. Pod tym pojęciem kryje się jednak bardzo wiele różnych obszarów stylistycznych którymi się interesuje od muzyki barokowej po współczesne prawykonania muzyki nowej. Główną częścią mojej działalności koncertowej stanowi udział w duecie akordeonowym - duoAccosphere. Myślę że taka obsada daje również bardzo wszechstronne możliwości realizacji artystycznej i doboru repertuaru. Szczególnie interesująca jest dla mnie muzyka Jana Sebastiana Bach oraz poszukiwanie nowych możliwości jej realizacji na współczesnym akordeonie. Obecnie czekam na kolejny owoc tych zainteresowań, którym będzie wydanie płyty z transkrypcjami wszystkich koncertów na dwa klawesyny J.S.Bacha, które nagraliśmy właśnie w duecie w eksperymentalnym zestawieniu z towarzyszeniem kwintetu smyczkowego grającego na instrumentach historycznych.

 

Brzmi bardzo ciekawie! Na koniec chciałbym zapytać o Pana plany koncertowe i wydawnicze (oprócz wspomnianej płyty z muzyką Bacha). Czy po okresie lockdown'u wszystko wraca do normy i kalendarz się zapełnia?


Niestety pandemia zniweczyła wiele naszych tegorocznych planów, w tym koncerty promocyjne debiutanckiej płyty duetu - „Fairy-Tale Stories” oraz kilka wyjazdów zagranicznych. Mam nadzieje że uda się to nadrobić w przyszłości. W ostatnim czasie wróciliśmy kilka razy na scenę po wielomiesięcznej przerwie co nas bardzo cieszy. Jest jednak duża niepewność odnośnie organizacji przyszłych wydarzeń. W planach wydawniczych czekają nas natomiast konkretne działania. Oprócz wspomnianej płyty z muzyką Bacha, mamy nagrane w duecie dwa inne albumy. Pierwszy z nich zawiera prawykonania powstałych dla nas utworów, które nagraliśmy zarówno w duecie jak i z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego, tria stroikowego, organów oraz wokalistów. Drugi album prezentował będzie opracowanie na duet akordeonowy bajki muzycznej „Piotruś i Wilk” Sergiusza Prokofiewa, którego dokonał nasz zaprzyjaźniony kompozytor - Grzegorz Majka. Mamy nadzieję że ukażą się one w przyszłym roku. Na horyzoncie mamy również w przyszłym roku nagranie kolejnych płyt, zarówno w duecie jak i solo. Oby tylko pozwoliła na to sytuacja związana z epidemią...

 

„Fairy-Tale Stories” - debiutancki album duoAccosphere

 

 


Wywiad przeprowadził: Mateusz Doniec

Źródło: www.duoaccosphere.com

Zdjęcia: facebook.com