To pierwsza edycja Festiwalu, której patronuje Polski Portal Akordeonowy. Jesteśmy z tego powodu bardzo dumni, a nawiązane kontakty rodzą nadzieje na owocną współpracę w przyszłości. Na przestrzeni ostatniego miesiąca na stronie akordeon.pl pojawiło się szereg artykułów zapowiadających festiwal, w tym niezwykle ciekawe wywiady z Organizatorami i Wykonawcami KFA: Bożeną Boba-Dyga, Maciejem Zimką, Grzegorzem Palusem i Jackiem Kopcem. Jeśli ktoś jeszcze ich nie przeczytał, zachęcamy do nadrobienia zaległości!
Dla tych, którzy nie uczestniczyli w festiwalu, ale też dla tych, którzy chcieliby wrócić wspomnieniami do miłych chwil, przygotowaliśmy podsumowanie 8 ekscytujących dni w pigułce. Pełne obeznanie z minionymi wydarzeniami z pewnością umożliwi książka programowa festiwalu dostępna >>TUTAJ<<
Inauguracja festiwalu miała miejsce 4 października 2020 roku w Kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej i św. Małgorzaty w Krakowie. Podczas koncertu, który rozpoczął się o godzinie 19:00 wystąpili Zuzanna Bator oraz akordeoniści Maciej Zimka i Wiesław Ochwat. Był to nietypowy występ dla przeciętnych słuchaczy i jednocześnie całkiem zwyczajny dla stałych bywalców koncertów organowych w świątyniach - wykonawcy grali na chórze, tyłem do publiczności.
Wiesław Ochwat podczas Koncertu Inauguracyjnego (fot. Klaudyna Schubert)
Pani Zuzanna podczas koncertu prowadziła transmisję na żywo na portalu facebook.com, którą można odtworzyć >>TUTAJ<<
Od lewej: Maciej Zimka, Zuzanna Bator i Wiesław Ochwat (fot. Klaudyna Schubert)
Tego dnia krakowskiej publiczności zaprezentowali się również solo akordeonista Mateusz Dudek oraz mezzosopranistka Magdalena Kulig w duecie z Maciejem Zimką. Cały koncert zgrabnie podsumował Pan Andrzej Czapliński:
A tymczasem w Krakowie... piękne otwarcie Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego, piękne bo to i miejsce szczególne - kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej, goście szczególni i oczywiście świetni wykonawcy! Wszystkich przywitał o. Piotr Lamprecht, gospodarz miejsca, o Festiwalu mówili ciepło zapowiedziani przez Szefową wydarzenia Bożenę Boba-Dyga: Prorektor Monika Gardoń-Preinl i Kierownik Katedry Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu krakowskiej Akademii Muzycznej Piotr Lato. A potem już była muzyka przeplatana ważnymi słowami, poezją Karola Wojtyły w wykonaniu Grzegorza Łukawskiego aktora Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie! W repertuarze klasycznym i współczesnym wystąpili Mateusz Dudek, Wiesław Ochwat i Maciej Zimka - akordeony oraz Zuzanna Bator - organy. Wielkie brawa dostał Mateusz Dudek za prawykonanie "Sonaty" Błażeja Kozłowskiego a jeszcze większe obdarzona pięknym głosem i temperamentem mezzosopranistka Magdalena Kulig.
DZIEŃ 2 - KONCERT INTERMEDIALNY
DZIEŃ 3 - VII KONCERT PRAWYKONAŃ UTWORÓW AKORDEONOWYCH
DZIEŃ 4 - KONCERT SOLOWY
DZIEŃ 5 - DZIEŃ FILMOWY I GALA KONKURSU FILMOWEGO
DZIEŃ 6 - KONCERT MUZYKI JAZZOWEJ I FRANCUSKIEJ
Krakowski Festiwal Akordeonowy na dwa dni zagościł do Piwnicy pod Baranami, właśnie tu w Pracowni, w piątek byliśmy świadkami ciekawego, dwuczęściowego koncertu! Część jazzowa to występ Agaty Kuliś, młodej obdarzonej pięknym, ciepłym głosem z towarzyszeniem, a jakże (!) Konrada Ligasa na akordeonie! Okazuje się, że akordeon może być świetnym instrumentem do grania jazzu. Usłyszeliśmy "klasyki jazzowe" - Summertime, Moon River czy Come back as a flower Steve Wondera. Agata Kuliś śpiewała lekko ale bardzo emocjonalnie, doskonale czuła się na scenie i świetnie rozumiała się Konradem Ligasem. Wielkie brawa dla nich i dla Bożeny Boba-Dygi, która ten duet wymyśliła! Druga część to śpiewana opowieść o "Wróbelku" Edith Piaf w znakomitej interpretacji Doroty Helbin. A skoro Francja, Paryż i Piaf to oczywiście też akordeon, tym razem w mistrzowskich rękach młodego Mateusza Dudka! Jednym słowem koncert różnorodny i bardzo interesujący , pięknie zagrany i zaśpiewany!
I to jest właśnie Kraków. Wchodzisz do Piwnicy pod Baranami, a tam niesamowita Agata Kuliś (wokal) – stypendystka miasta Krakowa i Konrad Ligas (wirtuoz akordeonu). Zwyczajny koncert bez efektów, światła, w piwnicznej pracowni. I czysty talent nie wspierający się żadnymi efektami. Takie my mamy olśnienia w naszym mieście! Świetne aranże, talent w całym spektrum wokalnych i technicznych możliwości, temperament sceniczny, jazzowy beat i mordercze wokalizy, najpiękniejsze piosenki świata, i znakomity Konrad Ligas – cała orkiestra pod palcami, jazz na akordeonie!! Ile dzwięków!. Publiczność w dystansie, kultura na wyciągnięcie ręki.
DZIEŃ 7 - NOWOSĄDECKI DZIEŃ AKORDEONOWY
DZIEŃ 8 - KONCERT FINAŁOWY
...genialne zakończenie Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego (piąta edycja!) - zespół Kroke w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej. Oczywiście ten blisko 30-letni zespół słyszałem wiele razy, ale doskonała akustyka i magia wnętrza dodały koncertowi magii, byliśmy świadkami misterium! Na początku Kroke zagrało utwór Henryka Góreckiego, wielkie zaś wrażenie na wszystkich wywarła suita z filmu Kabaret śmierci (reż. Andrzej Celiński). Ta muzyka jest niezwykle emocjonalna a zarazem pełna nostalgii i zadumy. Na bis usłyszeliśmy utwór Secrets of the Life Tree (Sekrety drzewa życia), które to dzieło ozdobiło ścieżkę dźwiękową filmu Inland Empire w reżyserii Davida Lyncha. Wielkie brawa dla Tomasza Kukurby, Tomasza Lato i Jerzego Bawoła i wielkie brawa dla Bożeny Boba-Dygi i wszystkich organizatorów Festiwalu!
Festiwal w tym roku można nazwać sukcesem i trudno będzie jeszcze bardziej podnosić poziom czy urozmaicenie programu. Pomimo trudności jakie nastręczał ogólnoświatowy stan pandemii odbyło się 8 dni festiwalowych (od niedzieli do niedzieli) w ostrych reżimach higienicznych, w 2 miastach (Kraków i Nowy Sącz), w 11 lokalizacjach (edukacyjnie: Akademia Muzyczna, Krakowskie Forum Kultury i Hevre w Krakowie oraz Ratusz w Miasteczku Galicyjskim w Nowym Sączu, a koncertowo: kościół św. Katarzyny oo. Augustianów na krakowskim Kazimierzu, Hevre, kościół ewangelicko-augsburski św. Marcina, Pracownia i Piwnica pod Baranami w Krakowie i Sądecki Park Etnograficzny, a w nim trzy świątynie: kościół katolicki, cerkiew i zbór ewangelicko-augsburski).Wystąpiło 39 artystów z 4 krajów, prawykonano 21 utworów, w tym 5 partytur graficznych powstałych na warsztatach. Warsztaty prowadziło 9-cioro artystów festiwalowych wirtuozów akordeonu i uznanych pedagogów ośrodków akademickich i 2 specjalistki od graficznego zapisu muzyki. Na konkurs filmowy w którym udostępniliśmy 3 różnorodne utwory akordeonowe (utwór D. Mazurowskiego na akordeon z elektroniką, utwór zespołu Kroke i pieśń S. Moniuszki) wpłynęło 14 zgłoszeń z czego jury wyłoniło 7 finalistów, w tym 4 nagrodzonych. Ciekawym i nowatorskim na mapie festiwalowych wystaw, które dotąd były wystawami fotografii i malarstwa, punktem programu była wystawa designu graficznego Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie z motywami akordeonowymi – systemu identyfikacji wizualnej dla Stowarzyszenia Akordeonistów Polskich.Coraz bardziej utrwala się i cementuje współpraca partnerska z różnymi instytucjami np. Akademią Muzyczną w Krakowie, Krakowskim Forum Kultury, Augustianami, Parafią Ewangelicko-Augsburską, Hevre czy Muzeum Okręgowym w Nowym Sączu, gdzie gościliśmy już nie po raz pierwszy, na których naprawdę można polegać; Pojawili się nowi Partnerzy jak Piwnica pod Baranami z którymi współpraca okazała się doskonała. Coraz sprawniej działa też zespół organizacyjny (w tej edycji pracowało 11 osób), z edycji na edycję poszerzany i wzbogacany, ale oparty na doświadczeniu i udziale tych samych animatorów kultury – pasjonatów i wytrwałych propagatorów akordeonu jakim są np. dr Maciej Zimka i dr Wisław Ochwat z krakowskiej Akademii Muzycznej. Pojawiły się też nowe pomysły jak współpraca z konkursem instrumentalnym AkordeonLine i koncert laureata Grand Prix, zorganizowanie konferencji naukowej we współpracy z Katedrą instrumentów dętych drewnianych i akordeonu krakowskiej Akademii Muzycznej, czy wydanie ebook’a – książki programowej, którą można w pdf pobrać ze strony festiwalowej.Formuła festiwalu oparta o fundament jakim jest pokazanie różnorodności możliwości wykorzystania akordeonu w różnych obsadach, stylach i gatunkach muzycznych oraz pokrewnych dziedzinach sztuki np. w sztuce filmowej, teatrze, tańcu, czy sztukach wizualnych i intermediach, stworzenie platformy współpracy akordeonistów z różnych ośrodków i pokoleń, także z innymi instrumentalistami i śpiewakami w muzyce kameralnej oraz zainteresowanie środowiska kompozytorów tym instrumentem jawi się ze wszech miar sensowna i skuteczna.Już mamy pomysły na kolejną edycję!
Autor podsumowania: Mateusz Doniec
Źródło: facebook.com